تاريخچه مختصري از پوستر در غرب
نوشته شده توسط : زپو

 تاريخچه مختصري از پوستر در غرب


پوستر واژه اي است انگليسي به مفهوم آگهي ديواري كه از حد رايج كوچكتر نباشد . در بيان تاريخچه پوستر بايد گفتت ( نخستين پوسترها ، اعلاميه هايي است كه در قرون وسطي و رم باستان گاهي بر روي ديواره ها ديده مي شد . اين گونه تبليغات تا اواخر قرن 18 ميلادي معمولاً فقط از نوشته تشكيل مي شود و گاهي در اين آگهي يك تصوير كوچك حكاكي شده و نيز بعضي از تزئينات گياهي و كادر و حاشيه ديده مي شد . [1] از قرن 19 ميلادي پوستر سازي به يك عرصه هنري تبديل شد و نقاشاني مانند تولوز لوترك و ژول  و موشا در اين زمينه آثار هنرمندانه اي به وجود آوردند كه پلي بود بين آثار نقاشي ونمونه كه امروزه به عنوان پوستر مي شناسيم  اين هنر به شاخه مهمي از هنر گرافيك يعني طراحي پوستر تبديل شد . هنر پوستر در طي نيم قرن 19 ميلادي در دوره اي كه كشورهاي مترقي و غني و سرمايه دار امكانات نمايشي خود را گسترش مي دادند  با افزايش مراكز تفريحي و محصولات تجملي از آنها بهره برداري مي كردند ، تسلط يافت .

آگاه كردن مردم نسبت به اين امكانات نيازمند وسيلة اي موثر بود كه توانايي پيام را داشته باشد و اين وسيله چيزي جز پوستر نبود .  به منظور اينكه پوستر نقشي بيانگر ما بين آگهي دهنده و بيننده بازي كند ، در عامل كلمه و تصوير مورد استفاده قرار گرفت كه يك تركيبي ساده و روان حاصل از گسترش سريع تكنيك چاپ بود .


 

تاريخچه مختصري از پوستر در ا يران :

براي بررسي تاريخچة پوستر در ايران بايد از نخستين اعلانهاي تبليغاتي كه براي نصب روي ديوارها توليد شده بود ، هيچگونه طرح و تصويري در آنها مشاهدهع نمي شود  فقط از چندين سطر مطالب در يك كلمه « اعلان » يا « اطلاعيه » در بالاي آن به صورت متقاون تشكيل شده بود . گاهي تزئينات مانند كادر و حاشيه و بعضي علامات تأكيد كننده يا تزئين در اين اعلانها ديده مي شود كه اگر خطاطي بود از روحسه ترهيب صفحه هاي قرآن و كتابهاي ديني در تزئين صفحه استفاده مي كردند و اگر چاپي بود از علائم تزيني چاپ فرنگي كه همراه صنعت چاپ به ايران آمده بود ، بهره مي جستند . روحيه حاكم بر اين نوع آگهي هاي ديواري تقاون بود كه در تمام موارد به طور كامل به چشم مي خورد و سنت سفيدها به سياه ها معمولاً معقول و متقارن و چشم نواز و همان روحيه حاكم بر كتابهاي خطي است و هنوز ويژگيهاي خاصي به عنوان هنريي كه ويژة آويختن روي ديوارهاست ديده نمي شود .

موضوع اين اعلانها ، تئاتر ، سينما و سپس بعضي كالاهاي تجاري و مضمونهاي سياسي است و بيشتر آنها چاپ سنگي و تك رنگ هستند بطور معمول سياه روي كاغذ سفيد ، اما گاهي نمونه هايي هم ديده مي شود كه غالباً رنگهاي اصلي مانند آبي ، قرمز ، سبز و زرد هستند . در روند تكامل تاريخي پوستر به عنوان يك هنر ، سه مرحله متقاوت را مي توان تشخيص داد  مرحلة ‌آغازين كه در دهة‌ اول قرن 20 رايج بوده شامل استفاده پوستر براي تبليغ كالاها و دستگاهها بود . مرحله بعد كاربرد آن در اعلانهاي سياسي و آگاهي يافتن سياستمداران براي انتقال نظرياتشان بود كه با آغاز جنگ جهاني اول رواج گرفت و آخرين و مهمترين مرحلة‌آن مربوط به آگهي هاي فرنگي و توريستي بود . پوستر پديده ايست با سه ويژگي شامل ، محتوا ، ارزش هنري و كيفيتهاي تبليغاتي و بهترين پوسترها آنهايي هستند كه اين سه ويژگي را به طور همزمان داشته باشند .

از لحاظ نحوة پرداخت موضوع استفاده از عناصر بصري ، مي توان پوسترها را به دو قسمت تقسيم كرد :

پوسترهايي كه با تصوير كار مي شوند و پوسترهايي كه فقط با خط كار مي شوند .[2] كه در مورد قسمت  اخير در بخش هاي بصري به تفصيل سخن خواهيم گفت .

پوسترهاي نوشتاري و تقسيمات آن :

به منظور اينكه پوستر نقش بيانگر ، بين آگهي دهنده و بيننده بازمي كند دو عامل كلمه و تصوير مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا كه وظيفه اصلي پيام است باز اين انتقال بيشتر به عهده تصوير واقع شد . ولي بايد از آنجا كه وظيفه اصلي پوستر انتقال سريع و صريح پيام است باز اين انتقال بيشتر به عهده تصوير واقع شد . ولي بايد توجه داشت كه استفاده از عناصر تكراري و قرار دادي تصويري درپوستر ايجاد نوعي يكنواختي
مي كند و براي جلب توجه ببننده استفاده از عناصر نو و تازه و خلاقانه لازم به نظر مي رسد . در اين راستا يكي از حركات صورت گرفته استفاده از خطوط و استعدادهاي نوشتاري و تصويري و تركيبي در آنست . اطلاع رساني از طريق پوستر تا حدود زيادي مرهون خط مي باشد ، چرا كه در اغلب موارد ، تصوير نياز به عناصري را رد تا آنرا گوياتر مي سازد و آن عنصر خط است . عنصر نوشته در پوستر به منظور دقيق تر كردن هدف تصوير و پيام آن به كار گرفته مي شود و تركيب اين دو عنصر بايد به گونه اي باشد كه تصوير حرف بزند و نوشته ، تصوير باشد  ايجاد چنين موقعيتي بستگي به كار آيي و خلاقيت طراح دارد . در ببشتر پوسترها نوشته تكميل كننده اثر ا ست ولي دسته اي از پوستر ها نيز موجودند كه نوشته در آنها حرف اول را مي زند و بار انتقال پيام را خود به عهده دارد . در اين نوع پوستر محتوا و درون مايه موضوع را بايد به نحوي در نوشته نمايان ساخت به اين گونه نوشته تداعي معني مورد نظر را نمايد و ببننده را تا حدودي به موضوع ، فرهنگ و محتواي دروني نوشته راهنمايي كند ، كه در اين صورت گرافيسم خط محقق شده است . طراح با توجه به نوع موضوع مي تواند از كلية خطوط از حروف سنتي گرفته تا خطوط طراحي شده استفاده كند . ولي بايد توجه به نوع موضوع مي تواند از كليه خطوط از حروف سنتي گرفته تا خطوط طراحي شده استفاده كند . ولي بايد توجه داشته باشد ، بدون ايجاد تغييرات و تحولات در حروف آنهم در جهت بيان موضوع ، اثر او از جذابيت و كشش لازم برخوردار نمي گردد : به عنوان مثال استفاده از خطوط سنتي با آن همه فريب و بلند مرتيگي با همان تركيبي كه از گذشته به جاي مانده ، ودر جهت ساخت پوستر ، خط بايد به نقش و بيان تصويري تبديل شود ، تركيب  در آن به گونه خاصي است .    مانند پوسترهاي است كه با تصوير كار مي شود . به اين  خاطر كه چون خطي كه مورد استسفاده قرار مي گيرد ، به عنوان نقش اصلي پوستر مطرح مي گردد در اين حالت علاوه بر آن كه خط حالت علاوه بر آن كه خط حالت تصويري پيدا مي كند ، از طرف ديگر ، همان خط نيز هست كه بايد لي آت هم بشود ،  لي آت  در اين جا يعني تركيب غيري و كمپوزيسيون كلمات و اين عيناً مانند كار تصوير سازي مي باشد . [3]

در واقع ، در حاليكه يك نماد تصويري مي تواند از طريق ايجاد تغييراتي در عناصر ايده مورد نظر را بهنحوي انتزاعي به وجود آورد نماد مفهومي بر ماهيت يك ايده تاكيد مي كند و در نتيجه صورتهاي را به كار مي گيرد كه به جاي اشاره به خودش به مفهوم آن اشاره مي كند . انتخاب نماد مفهومي و يا نماد تصويري را خود موضوع تعيين مي كند . متناسب با موضوع ، يكپارچگي ، تأثير بصري و ظرافت ، عناصر اوليه و اجتناب ناپذير يك نماد هستند ، خواه مفهومي ، خواه تصويري ، خواه مبتني بر يك يا چند حروف كه در مورد آخري شكل حروف ، اصالت و يكپارچگي اجزايش سبب مي شود كه نماد ، از لحاظ زيبايي شناسي ارزش پيدا كند و قدرت ارتباطي آن افزايش يابد . نهادي كه با اضافه شدن يك عنصر يعني صرف و گرفتن پرداختن كلي براي يكپارچه شدن مي تواند به نمادهاي مفهومي يا تصويري تبديل شود . كوتاه سخن اين كه در پوسترهاي نوشتاري نوشته براي از ظاهر علامتي آن ، به عنوان وسيله زبان يك نوع امكان كاربرد تصويري را هم فراهم مي كند[4] .

پوسترهايي كه با حروف دست نويس ساخته مي شوند :

در اين حروف ، نوعي احساس راحتي ، عاميانه ، بچگانه ، ملموس و زنده وجود دارد كه مي تواند به تناسب اين احساسات در موضوعات مربوطه استفاده شود .

با توجه به اينكه در پوستر يك تيتر براي معرفي موضوع و سوتيتر و نوشته هايي فرعي جهت مشخص كرد مكان ، زبان و تشريح ابعاد موضوع وجود دارد ، آنگاه كه طراح با توجه به موضع يكي از خطوط فوق را جهت الگوي كار انتخاب كرده مي تواند در ساخت پوسترهاي نوشتاري به گونه هاي زير عمل نمايد :

1 حرف اول كلمه اصلي استفاده شود .

2 از حروف اول كلمات اصلي استفاده شود .

در اين دو شيوه با استفاده از حرف يا حروف يا شده ، شناسايي به دست مي آيد كه به جاي آن كلمه يا كلمات به كار مي روند . از آنجا كه در زبان فارسي ، شناسايي كلمات به اين و شيوه مرسوم نيست ، استفاده از اين روش چندان گويا به نظر نمي رسد . هر چند نمونه هاي اندكي در اين زمينه از خط فارسي وجود دارد .

3 از يك كلمه كه نقش كليدي موضوع پوستر را بازي مي كند استفاده شود .

در اين شيوه يك كلمه كه بيان كننده اصل موضوع پوستر مي باشد ، انتخاب مي شود و طراح مي كوشد با طرح و مشكل حروف ، تكنيكهاي اجرائي و فنون بصري ، حالت ، ويژگي و يا تصوير موضوع را بنماياند ، اين كلمه در اكثر موارد بنا به كاربرد پوستر با برگنمايي به يك نقش تصويري تبديل مي شود .

4 از دو يا سه كلمه كه نقش كليدي در موضوع پوستر را بازي مي كند استفاده شود .

5 از نمام تيتراژ عنوان اصلي استفاده شود .

در اين شيوه مي توان كلمات را در كل ديد و آنها را به شكل يك نقش واحد طراحي كرد و نيز مي توان آنها را بجز اولي در ارتباط با هم طراحي نمود و در كل اين تركيب را جهت بيان مفهومي يا تصويري پوستر بكار گرفت .

6 از سو تيترها به عنوان يك عنصر بصري در ساختمان پوستر استفاده شود .

سو تيترها نمي تواند جهت پر كردن فضاي خالي پوستر به كار ورند و يا با ايفاي نقشي مهمتر شيوه هاي فوق را جهت تكميل شكل تصويري خود ياري رسانند .

سخني با علافمندان در باره اصول ساخت پوسترهاي ( نوشتاري )

اين بخش ترجمه اي از كتاب « DECORAIVE – RYPOGRAPHY » است كه به عنوان يك روش كار هستند ، جهت ايجاد ساختارهاي خطي در ابعاد مختلف گرافيك مطرح گرديده و لازم به توضيح است كه مباحث اين كتاب يكي از عوامل موثر در شكل گيري زمينه هاي ذهني و شيوه هاي عملي ساخت پوستر مي باشد .

هر چند توضيات اين كتاب با توجه به امكانات و ويژگيهاي خط لاتين تنظيم شده ولي در ترجمه آن سعي بر ايت بوده كه قسمتهايي انتخاب شود كه قابل گسترش در تمام خطوط باشد . به هر حال با توجه به كمبود منبع در اين زمينه ، مباحث موجود راهنمايي خوبي براي طراحان علافمند به موضوع پوستر مي باشد .

شكل حروف :

اساس حروف آرايي بر اين نكته نباشد كه از حروف ، براي بيان خود آنها استفاده كنيم . براي به كارگيري چاپ به شكل تزئيني نيازمند فهم شكل ، اندازه ، ارزش زنگي ، رنگ  بافت واينكه چگونه چاپ با ديگر عوامل در ارتباط هست ، هستيم . حروف نيز مانند مردم داراي اشكال متفاوت از ( كلاسيك ) گرفته تا فرم هاي عجيب و غريب هستند . استفاده مناسب و صحيح از فرم حروف به اندازه تناسب لباس با شخصيت ما نياز به دقت و توجه دارد . يكي از راههاي شناخت اشكال حروف ، يافتن شباهت بين فرم وحرف و فرم اشياء مي باشد . لازم به توضيح است كه حروف الفباي هر خطي مي تواند  منبع غني از الهام جهت درك بيشتر خطوط ديگر باشد .

اندازه در حروف :

وجود حروف در اندازه هاي مختلف سبب برفراري ارتباط بين آنها مي گردد اندازة حروف به اهميت آنها بستگي دارد و اين اهميت سبب ايجاد دو حالت كلي در حروف ميگردد :

1 تيتر ( حروف برجسته و چشمگير )

تيتر به حروفي اطلاق مي شود كه بسيار ساده يا تزييني اند و به نحوي جالب توجه در هر فصل ها ، شعارها ، حروف ابتدايي متن و غيره به كار مي رود .

متن به حروفي اطلاق مي شود كه به وضوح اندازه گيري كوچكتري نسبت به تيتراژ دارند و براي توضيح موضوعات متن به كار مي روند . بنابراين اندازه حروف و كلماتي كه مورد استفاده قرار مي گيرند بايد همواره  با مقياس كار ، مطابقت داشته باشند . حروف بزرگتر سطوح مختلف انرژي وخطوط هدايت كننده اي را كه در يك فرم تا بيوگرافي وجود دارند و اغلب در حروف كوچكتر پنهان مي باشند را آشكار مي كند . اين تنوع مي تواند اساس مهيجي براي تجربه تزئيني بوجود آورد .

وزن در حروف :

وزن حروف به پيوستگي نسبي بين اجزاي ( اتصالات ) يك حرف و ضخامت خط يا سطحي كه شكل آن را تشكيل مي دهد اطلاق مي گردد . يك حرف سبكوزن
( از لحاظ بصري ) نازك يا باريك مي باشد . سطح اندكي دارد در عوض فضاي زيادي ما بين اجزاي يا اطراف حروف وجود دارد . به همين ترتيب يك حرف سنگين يا بر جسته و مشخص به صورت تيره تر و تراكم تر بوده و داراي سطوح بزرگتر و اتصالات كمتري مي باشند . اين تفاوت ضخامت ، باعث تغيير تأثير بصري حروف مي گردد . تأثير متقبل شكل يا حروف بر زمينه سطحي كه روي آن قرار مي گيرد . به طرط چشمگيري بر وزن حروف يا كلمات اثر مي گذارد . توازن بصري به تمام عوامل در يك طرح بستگي دارد و به وسيله تركيب ، تضاد ، تراكم ، برجسته كردن و يا دست بردن در فضاهاي زمينه مي توان مراحلي به سوي يك ابثر تا بيوگرافي خوب باز كرد .

زيگمايه در حروف :

وقتي كلمات ، خطط و سپس متن را تشكيل دادند ، از طريق تركيب حروف ، ابتكار ، اندازه ، وزن و فضاي بين كلمات ، خطوط و زيگمايه  يك اثر چاپي تكميل مي گردد . براي ارزيابي خصوصيات ارزشهاي رنگي درمتن ، بايد بدون توجه به مفهوم كلمات به آن نگريست و آن را به عنوان يك در داراي ارزشهاي رنگي حروف در نظر گرفت به متني كه داراي پيام است . يك زيگمايه مناسب از طريق تكرار شكل اندازه و وزن حروف چاپي ايجاد مي شود ولي با دقت در متن يك روزنامه مشاهده مي كنيم كه مجلات و  تاكيد بصري به موضوعات بيشتر به ايجاد تنوع در زيگمايه پارگرافها تمايل دارند . ايجاد يك كار آزاد حروف آرائي خواهد داد لازم به توضيح است ، اگر فضاهاي بين حروف ، كلمات ياخطوط را افزايش دهيم ، زيگمايه اثر روشن و اگر اين فضا را كاهش دهيم زيگمايه اثر تيره تر خواهد شد .

رنگ در حروف

رنگ به چاپ و تزئينات هيجان و تحرك مي بخشد . رنگ را مي توان در حالتهاي تزئيني و كاربردي به كار گرفت و خصوصيات مختلفي از جمله ، تقويت ، تضعيف ، طبقه بندي و غنا را از آن دريافت كرد . رنگ قادر است به سطوح بعد بخشيد ، مثلاً رنگهاي سرد خاصيت دور شونده دارند . فضاي بزرگ رنگي به نسبت فضاهاي كوچك ، تاكيد بصري بيشتري دارند ، اين نكته به هنگام استفاده از چاپ رنگر حائز اهميت است چرا كه بيشتر لغات ، داراي سطوح و فضاهاي نسبتاً كوچكي هستند ، مگر اينكه در اندازه ها و يا وزن هاي بسيار بزرگ بكار روند .

بافت در حروف

هر گاه حروف يا سمبل ها و سطور در يك سطح خاص قرار بگيرند ، بافت را به وضوح مي توان در آن ديد . ولي مسلماً حروف درآن متن ديگر به صورت اشكال مجزا ديده نمي شوند . بافت در حروف آرائي ، از طريف تكرار حروف ، اعداد  يا علائم شكل مي گيرد . بسياري از بافتهاي منطم ، نا منظم و داراي زيگمايه را مي توان به وسيله كنترل فضا سازي حروف ، فضاي بني حروف و فضاي بين سطرها خلق كرد . استفاده بافت در حروف آرائي اساساً به منظور تزئين است اما مي تواند پيامي نيز در بر داشته باشد ودر عين خوانايي باعث جذب بيننده گردد . كاغذ كادو ، كارت تبريك ، بسته بندي ، ديوار كوب و پوستر ، ماردي هستند كهبافت مي تواند به نحو شايسته اي درساختمان آنها به كار رود : به طنور كلي بافت به حروف زندگي مي بخشد و آنها را قابل لمس مي سازد . بافت قدرت تأثير گذاري فراواني دارد . چنانچه مي تواند بدون كوچكترني تغيير در كشل حروف و فقط بوسيلة‌ ويژگيهاي بصري خود ، پيام موضوع را به بهترين نحو منتقل سازد .

براي ايجاد بافت مي توان از روش هاي برجسته نمايي ، گود نمايي ، كولاژ و استفاده كرد .

 

شيوه به كار گيري خط در گرافيك

يك طراحي و حروف آرائي ، تركيبي از اطلاعات و الهام ، آگاهي و ناخود آگاهي ، ديروز وامروز ، حقيقت و تخيل ، كاروبازي و صنعت و هنر است ، شيوه هاي آزاد در بكار گيري خط ، نوعي اعتراض به فرم قرار دادي و يك شكل اكثر رسانه هاي الفباي اطراف ماست ، كه در مقابله با فرمهاي كليشه اي سنتي مي كوشد از خوشنويسي و خطاطي ، متون تصويري طراحي حروف الفباي دست نويس  وترعينات آزاد و رها استفاده كند وجود موانع و مشكلات در زمينه  كار حروف آرائي نبايد باعث شود كه نقش تأثير كذار آن را فراموش كنيم . براي شكستن اين موانع ، يكي از راههاي موجود ، استفاده از حروف آرائي حسي و غير كليشه اي است . كه در عين خوب و درگير كردن ببننده با اثر ، زيباييهاي بصري حروف را آشكار مي كند . بدين منظور چند روش به كار گيري غير كليشه اي حروف را ذكر مي كنيم :

خوشنويسي ( Calligraphy )

خوشنويسي ببه عنوان يك هنر قديمي ، زير بنا و اساس حروف چاپي است . با آنكه در خوشنويسي ، قوانين ويژه و بسياري وجود دارد ، ولي با اين حال  ، حروف از انعطاف زيادي برخور دارند .

در آغاز ، كاربردهاي سنتي خوشنويسي ، ارائه آزاد حروف به اين شيوه ، استفادة جديدي در خوشنويسي را مطرح مي سازد . خوشنويسي به علت ماهيت احساسي و مهيج خود ، از قدرت نفور و تأثير بصري شگفت انگيزي برخوردار است . در خوشنويسي چه رسمي و چه غير رسمي ،    و فرش قدرت و ضعف ، حالتي رتميك به حروف مي بخشد . عليرغم اينكه خوشنويسي داراي قواين ثابتي است . ولي از آنجا كه با روحيه اي متفاوت در هنر مندان است . از خوشنويسي آزاد مي توان به نحو موفقيت آميزي در زمينه هاي لوگر ، پوستر ، بسته يندي و كارتهاي دعوت و تبريك استفاده كرد .

از خوشنويسي مي توان به گونه هاي مختلف در طراحي آثار خطي بهره برد به عنوان مثال:

الف ) به وسيله يك برش در نوشتن لغات و گردش حروف بر نقاط خاصي تأكيد كرد و نقاط ديگر آن را رها ساخت .

ب ) به وسيله دو مدار متصل بهم ، آزادنه حروف را نوشته و بعد با حركت رتميك آن را پر بار كرد .

ج ) به وسيله قلم زني ، خوشنويسي كرده و  در اين راستا سبكهاي مختلف را با هم تلفيف كرد و يا ابتكاراتي در شكل و قوانين حروف ايجاد نمود .




خرید و دانلود  تاريخچه مختصري از پوستر در غرب






:: برچسب‌ها: رایگان , دانلود , مقاله , پروژه , تحقیق , هنر , مقاله هنری , هنر و ادبیات , shaped tent , تاريخچه مختصري از پوستر در غرب , تاريخچه پوستر در غرب , پوسترهاي نوشتاري , تاريخچه پوستر در ایران , ورد , word ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: